srijeda, 7. ožujka 2012.

Dehidrator: nužan ili ne?

Često me pitaju kako je moguće ostati raw, zar  ti ne dojadi pasti zeleniš po cijele dane. Uvijek se slatko nasmijem na tu primjerdbu i sjetim se da sam i ja bila puna predrasuda kada sam prvi put čula za sirovu hranu. Mislila sam da su ljudi koji jedu samo sirovo u najmanju ruku malo čudni i da po cijele dane žvaču salatu i zeleniš te ispijaju zelene smoothije. E, kako li sam bila u krivu! Par godina kasnije, nakon nekoliko mjeseci na sirovoj prehrani, zaključila sam da je vrijeme da nabavim svoj prvi dehidrator, to jest stroj koji dehidrira ili izvlači vlagu iz hrane, no točnije bi bilo reći da namirnicama još više ističe njihove prirodne okuse. Evo, upravo sam u svoj dehidrator, moj najmiliji Excalibur, maloprije stavila sušiti sirovi kruh. Baza je, vjerovali ili ne, luk oliti kapula, u velikim količinama, kojem se-ugrubo rečeno, dodaju suncokretove i lanene sjemenke.


Ako se pitate što će mi, kruh mi treba da napravim sendviče, sirove dakako jer preko vikenda idemo na put pa da nam se nađe tijekom vožnje. Inače rijetko koristim dehidrator za pripremu sendviča ili krekera budući da ih ni prije nisam puno jela. Ipak, moram reći da sam s nabavkom dehidratora otkrila čitav novi svijet sirovih jela i okusa. Ne kažem da vam je dehidrator nužan u početku, no svakako će obogatiti vašu prehranu. Ako ste se, pak, ozbiljno odlučili za sirovojelstvo, mislim da bi vam dehidrator u najmanju ruku jako dobro došao. Krenimo od početka, ja jednom tjednom sušim svoje orašaste plodove u dehidratoru. Prvo ih preko noči namočim u vodi s malo soli tako da im probudim enzime i  oživim ih (budimo realni, tko zna koliko dugo čuče u skladištu i po kojim uvjetima) pa ih ocijedim i stavim sušiti u dehidrator, ponekad i puna 24 sata. Orasi, bademi ili lješnjaci nakon tretmana u dehidratoru postanu hrskavi, svježi, ma milina ih je grickati! Moram reći da im je i okus ponešto drukčiji, puniji. Ne fantaziram, tko je probao, zna. To savjetujem i skepticima i nevjernim Tomama. Prvo probajte "oživljene arašide" pa tek onda sudite.


No, dehidrator mi služi i za pripremu ozbiljnijih jela. Neki dan sam u Excaliburu radila popečke ili burgere od gljiva. Ispali su odlično. Vrlo lako ih mogu zamisliti na listovima salate ili kelja, prekrivene ploškama rajčica ili možda s nekim preljevom od rajčica ili tahinija, no meni su se sjajno slagali s guacamoleom. Guacamole je klasik meksičke kuhinje: ljuti, spicy prilog od avokada i čilija, ali je zapravo odlično što taj klasik ne treba mijenjati jer je u potpunosti raw.   


A tek sirovi čips od kelja, koji je postao ogroman hit na mojim radionicama, kao i kod curki s kojima idem kod Vjerne na Hot yogu.  Obični, s ružmarinom i tahinijem ili malo ljući, s cayene paprikom-cure se uglavnom se ne mogu odlučiti koji im se više sviđa pa hoće oba. Bez dehidratora čips od kelja je gotovo pa nemoguća misija. Mislim, nije da se ne može napraviti u pećnici, ali nemoguće je postići tu hrskavost. No, moram priznati da moj Excalibur, čije ime zvuči kao da se radi o vitezu okruglog stola ipak ima jednju manu: malo je bučan pa ga držim na tavanu. Neke stvari treba sušiti preko noći pa da mi ne dosađuje  svojim brundanjem ;-) Inače je lijep, čak je i elegantan, ne zauzima puno prostora, a stavila sam ga i na tron, kako mu i dolikuje.


OK, to na slici nije tron nego stolica jer mi je tako lakše stavljati stvari u dehidrator, nego da stoji na podu. Dakle, osim orašastih plodova, čipsa i kruha, u dehidratoru volim sušiti jabuke i kruške. E pa dehidrirane kruške su otkriće, poput najfinijih su žele bombona, mljac! Fine su i sušene banane, a jedva čekam ljeto da isprobam sušiti marelice, šljive, smokve, ma čak i rajčice. Pa onda quiche od povrća ili nešto što li ga dođe poput pommes fritesa od tikvica, za koje treba malo više vremena, ali vrijedi truda. Senzacionalno! Odličan prilog bilo kojem sirovom jelu. U dehidratoru se često nađu i ove slasne hrpice, a to su čoko-kokos makroni iliti po naški puslice od čokolade i kokosa koji su, vjerujte mi na riječ, čak i bolje od originala. Toliko su ukusne da ću si ovih dana dati truda i smisliti verziju samo s kokosom. Kokos puslice, yummy!


Ma dehidrator je sjajna stvar! E, sad će se naći oni koji će reći ma koliko to onda ranije trebaš početi spremati hranu kad se suši po 24 sata. Neću lagati, neke stvari se stvarno jako dugo suše u Excaliburu, no što se to mene tiče: jednom kad ih ubacite u mašinu i namjestite tajmer, uopće se više ne trebate brinuti, barem ste sigurni da ništa neće zagorjeti ;-) Eventualno ponekad odem provjeriti ili preokrenuti to što se unutra suši i to je cijeli napor. A kad je gotovo, gotov je. Dakle, napor je minimalan, a čišćenje još manje. Zapravo, za pripremu sirovojelskog ručka vam treba manje vremena nego za klasični ručak, pitanje je samo dobre organizacije vremena. A meni je pritom dehidrator od svake pomoći i stoga što se mene tiče, toplo vam ga prporučujem ako ste ozbiljno ušli u sirovu priču.


2 komentara:

  1. Lijepi pozdrav.

    Evo, ja sam već 4. tjedan na sirovoj prehrani i mogu reći samo pohvale. Prije toga sam bila 10 godina vegetarijanka tako da nemam problema s "prelaskom" na sirovo. No, kako sam još studentica i ovisim o roditeljima, ne mogu si za sad priuštiti Excalibur. Zanima me postoji li neki način kako mogu pripremiti tako neke stvari (npr. "krekere" ili bugere koje ste spominjali) dok ne nabavim ovu čudesnu spravu?

    OdgovoriIzbriši
  2. Draga Tena,

    Hvala ti na javljanju. Baš me veseli da si se odlučila na eksperiment sa sirovom hranom i da se dobro osjećaš! Samo naprijed, sve dok ti paše!
    Nisam ni ja odmah imala dehidrator pa sam se u početku snalazila s pećnicom. Uključiš lijepo pećnicu na 75 stupnjeva, staviš to što želiš sušiti unutra i vrata zaglaviš kuhačom-tako da temperatura nikad ne postane previsoka. Neće bit idealno, ali dobro je za početke, tako sam ja napravila svoj prvi čips od kelja, a dan danas kad sam u posjeti mami tako radim krekere i kruh budući da niti ona nema dehidrator. Jednostavno probaš i vidiš koliko ti vremena treba. Puno sreće pri eksperimentima!

    OdgovoriIzbriši